Dlaczego warto jeść sushi?

Ryż, ryba, owoce morza, wodorosty, warzywa i sos sojowy…te podstawowe, a co ważne – naturalne składniki japońskiej potrawy, same w sobie już są zdrowe, a razem tworzą lekkostrawne i bardzo wartościowe danie.

Japończycy są narodem długowiecznym. Średnia długość życia w Japonii jest najwyższa na świecie. W 2007 roku wynosiła 82,8 lata, przy czym mężczyźni żyli 79,2 lat, a kobiety 86,0. Nic dziwnego, skoro ich dieta uznawana jest za najzdrowszą na świecie. Jest niskokaloryczna, uboga w cholesterol i tłuszcze. Mieszkańcy Japonii żywią się głównie ryżem, surowymi rybami, warzywami i prawie w ogóle nie używają soli. Ten typ diety nie tylko zmniejsza ryzyko wielu chorób, ale takaż sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki.

Przyjrzyjmy się więc najbardziej oczywistemu faktowi, czyli wartości odżywczej ryb.
Sushi w bezpośrednim rozumieniu nie odnosi się bezpośrednio do surowych ryb (w przeciwieństwie do sashimi), z drugiej strony nikt w Japonii nie spędza też czasu w restauracjach na zajadaniu się wyłącznie rolkami z omletem i ogórkiem.
Ryba jest głównym składnikiem sushi, co czyni potrawę bogatą w kwasy OMEGA3 – kwasy tłuszczowe chwalone przez dietetyków ze względu na ich dobroczynne działania dla układu neurologicznego i sercowo-naczyniowego.

Obniżają one poziom cholesterolu i zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu, oraz blokowaniu się naczyń krwionośnych.

Jak wspomnieliśmy wcześniej sushi to nie tylko surowa ryba, nazwa ta w języku japońskim odnosi się także do ryżu zaprawianego specjalnym rodzajem octu (notabene również wytwarzanego z ryżu).

Ocet ryżowy ma silne działanie przeciwbakteryjne i przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi, jest nieodłącznym składnikiem kuchni japońskiej.